JAMIE LYNN FLETCHER – HALLELUJAH

Jamie Lynn Fletcher is een Amerikaanse jazzpianiste en singer-songwriter uit Greenleaf, Wisconsin die acht jaar geleden op geheel toevallige wijze bij ‘Rootstime’ terecht kwam om haar debuutalbum “Jamie” te laten recenseren. Sindsdien hebben we onze contacten met haar behouden en dat leidde begin 2015 tot een tweede recensie voor haar toenmalige album “My Desire Of You”. Telkens weer waren we behoorlijk onder de indruk van haar componeer- en zangtalent en ook haar pianospel bij de nummers op deze albums kon ons zeer bekoren.

Eerder vergeleken we haar al eens met andere pianospelende zangeressen zoals Diana Krall en Norah Jones, maar Jamie Lynn Fletcher is toch vooral zichzelf op haar platen en dat geldt nu ook weer voor haar net verschenen nieuwe album “Hallelujah”, zo vernoemd naar de gecoverde klassieker van Leonard Cohen die zij op deze plaat in een prachtige akoestische versie brengt. Het nieuwe album werd door producer Marc Golde in de studio in Appleton, Wisconsin opgenomen met John Gibson op basgitaar, Mike Underwood op drums en drie gitaristen Alex Moraes, Marc Golde en Tom Theabo, terwijl Jerry Sparkman basgitaar speelt op één track en David Weigert op drums hetzelfde doet op één andere song.

De plaat bestaat uit veertien tracks waarvan er vijf coverversies zijn van reeds gekende songs uit het muziekverleden, zoals het nummer “Hallelujah” van Leonard Cohen, maar ook het misschien wat minder bekende “Fotografia” van de Braziliaanse zanger-pianist Antonio Carlos Jobim, een bossa nova song uit 1959, krijgt hier een gepersonaliseerde interpretatie van Jamie Lynn Fletcher. Een andere cover op deze plaat is het vooral in Frank Sinatra’s versie gekende jazzliedje “Fly Me To The Moon” dat al in 1954 gecomponeerd werd door Bart Howard, toen nog onder de titel “In Other Words” maar door Sinatra in 1964 gezongen met begeleiding door het ‘Count Basie Orchestra’ in een arrangement van Quincy Jones.

In 1968 zong Noel Harrison het door de Franse muzikant Michel Legrand gecomponeerde en door Alan en Marylin Bergman van een Engelstalige tekst voorziene liedje “The Windmills Of Your Mind”. Het werd ontelbare keren gecoverd door o.a. José Feliciano, Dusty Springfield, Petula Clark, Neil Diamond, Barbara Streisand en Sting, maar nu dus ook door Jamie Lynn Fletcher op haar nieuwe plaat. De laatste coversong werd helemaal achteraan op de tracklijst van het album “Hallelujah” geplaatst. Het is de Afro-Amerikaanse gospeltraditional “Swing Low Sweet Chariot” waarvan eveneens een hele reeks coverversies werden opgenomen door o.a. Joan Baez, Bing Crosby, Peggy Lee, Sam Cooke, Louis Armstrong, Ladysmith Black Mambazo en wellicht het best gekend in de versie van Eric Clapton op zijn album “There’s One In Every Crowd” uit 1975. Jamie Lynn Fletcher maakt er hier ook een zeer mooie swingende jazz-interpretatie van.

Genoeg over de covers en over naar haar negen eigen composities voor dit album. Daarvan luisteren wij heel graag naar de albumopeningstrack “They Say It’s Wonderful”, de op de twee bijgevoegde video’s te horen songs “In My Dreams” en “All The Love That Can Be”, het intieme “Right Place, Right Time”, de swingende sambatrack “Constellation”, boogie-woogie-nummer “Tortured In You” en het romantische liedje “What’ll I Do”. Jamie Lynn Fletcher timmert al een tiental jaren rustig verder aan haar weg in de wereld van de betere jazzmuziek maar met de liedjes zoals te horen op dit album “Hallelujah” zal dat moment van welverdiende internationale erkenning wel heel snel gaan komen.

(valsam)

 

 

Artiest info
Website  
 

video